Veijo Marin

– Alaraajaoireisiin ja selkäoireisiin erikoistunut naprapaatti –

Mikä naprapaatti on?

Korkeakoulututkinnon suorittanut naprapaatti on Valviran rekisteröimä terveydenhoitoalan ammattihenkilö. Naprapaatti on erikoistunut tuki- ja liikuntaelinoireiden tutkimiseen, hoitamiseen, kuntouttamiseen ja ennaltaehkäisemiseen.

Naprapatia on koulutusohjelma, jonka naprapaatit ovat suorittaneet. Naprapatiaa ei pidä sekoittaa hoitotapoihin eli naprapaattista hoitoa ei siis ole olemassa. On vain naprapaatteja, jotka ovat suorittaneet korkeakoulutustkinnon ja jokainen heistä toimii omalla tavallaan. Aivan kuin lääkäreilläkään ei ole lääkärillistä hoitotapaa, on vain yliopiston käyneitä lääkäreitä, joista jokaisella on oma tapansa tehdä työnsä. 

Perustan oman tekemiseni uusimpaan tieteellisesti tutkittuun näyttöön. Tämä varmistaa asiakkaalle aina tehokkaimman toipumisen. Käytännössä tämä tarkoittaa usein enemmän aktiivista, ohjaavaa otetta ja vähän vähemmän passiivisia hoitomenetelmiä.

Tämän vuoksi kutsuisin itseäni mieluummin tules konsultiksi, sillä se kuvastaa toimintatapojani paremmin kuin pelkkä naprapaatti nimike.

Huolellinen diagnostiikka luo perustan kaikelle tekemiselle. Mitä nopeammin oireille löydetään altistavat tekijät (=tekijät, jotka ylläpitävät oireilua!) sitä nopeammin niihin voidaan puuttua esimerkiksi harjoittelulla ja kuormituksen säätelyllä.

Kuormitusta voidaan säädellä monin tavoin vaikuttamalla muun muassa oireita aiheuttavan tekemisen kokonaismäärään, tekemisen jaksottamiseen tai tekemistapaan/-tekniikkaan. Tietyn kudoksen kuormitusta voidaan vähentää biomekaanisilla muutoksilla vaikuttamalla voimien kohdistumiseen, ajoitukseen sekä liikkeen määrään. Näiden lisäksi kudosta voidaan vahvistaa kestämään aiempaa kovempaa kuormitusta ja näin ollen nostaa ylirasittumisen kynnystä.

 

Haluan ymmärtää asiakkaani ajatuksia vastaanotollani mahdollisimman hyvin, jotta osaan vastata ja auttaa asiakastani oikeaan suuntaan oireidensa kanssa. Pyrinkin mahdollisimman selkeään vuorovaikutukseen.

 

Mitä tahansa kysyttävää sinulle herääkin vastaanotolla tai sen jälkeen, toivon sinun pitävän varsin matalaa kynnystä esittää kysymyksesi. On parempi kysyä kuin jäädä epätietoisuuteen. Minuun on helppo olla yhteydessä milloin vain niin puhelimitse kuin sähköpostitsekin. Pidän itse usein myös yhteyttä asiakkaisiini, jotta varmistun heidän kuntoutumisensa etenemisestä.

Jaa tämä artikkeli

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn